Identificatieplicht; Stand van zaken campagne, oktober 1998 Identificatieplicht; Stand van zaken campagne, mei 1998 Succesvolle ID-campagne in Australie, december 1996 Discussie over de Identificatieplicht, maart 1996 Identificatieplicht, Maatwerk, maart 1996 Identificatieplicht; Stand van zaken campagne, december 1995 ID in Engeland, december 1995 Identificatieplicht; Stand van zaken campagne, september 1995 ID in de USA, september 1995 Identificatieplicht; Stand van zaken campagne, maart 1995 De Wet op de Identificatieplicht (WID) |
maart 1995 Zoals in onze vorige nieuwsbrief al gemeld, coördineert het Autonoom Centrum sinds eind september 1994 een campagne tegen de Wet op de Identificatieplicht (WID). De campagne richt zich er in eerste instantie op werknemers te laten weigeren een kopie van hun identiteitsbewijs af te staan aan hun werkgever. Deze kopien moeten voor 1 juni 1995 worden ingeleverd door die mensen die op 1 juni 1994 (bij de inwerkingtreding van de WID) in vaste loondienst waren. Voor anderen geldt dat zij zich bij indiensttreding moeten legitimeren, waarbij direkt een kopie wordt gemaakt van het identiteitsbewijs. Voor deze mensen geldt dat er indien zij weigeren geen arbeidscontract mag worden afgesloten. Allochtonenregistratie De laatste weken is er enige beroering ontstaan omtrent de Wet Bevordering Evenredige Arbeidsdeelname Allochtonen (WBEAA), onder het grote publiek bekender als 'allochtonenregistratie'. Zowel Koninklijke Bijenkorf Beheer als de Perscombinatie hebben laten weten niet mee te willen werken aan uitvoering van de WBEAA. Deze wet is van kracht vanaf 1 juli 1994 en heeft als doel de achterstand van allochtonen op de arbeidsmarkt terug te dringen. Alle werkgevers met meer dan 35 mensen in dienst krijgen er mee te maken. Zij worden verplicht een aparte personeelsregistratie bij te houden, of de registratie van allochtonen vast te leggen in een zgn. 'sleuteladministratie' (waarin in plaats van een naam een nummer is opgenomen dat overeenkomt met een code in de normale personeelsadministratie), of in een apart beveiligd deel van de personeelsregistratie. Het gaat om registratie van personen uit een aantal herkomstlanden (Suriname, Aruba, Nederlandse Antillen, Turkije, Marokko, Vietnam, voormalig Joegoslavi, Somali, Ethiopi, Iran en Irak). De selectie van de laatste zes is bepaald door het gegeven dat er uit deze landen de meeste vluchtelingen vandaan komen. De werkloosheid onder deze grootste groepen allochtonen is tenminste drie maal hoger dan werkeloosheid onder autochtonen. Deze selectie geldt voor twee jaar, dan wordt indien nodig een nieuwe lijst samengesteld. Bij de registratie wordt gevraagd naar het eigen geboorteland, dat van de moeder en dat van de vader. Wordt bij een van de vragen n van de bovengenoemde landen genoemd, dan volgt opname in een aparte registratie. Jaarlijks moet de werkgever verslag doen van deze registratie; deze is anoniem (er staan enkel cijfers in) en moet zijn goedgekeurd door een accountant, die dus inzage moet hebben in de registratie. Werknemers zijn verplicht informatie te verschaffen aan de werkgever. Zij die problemen hebben met deze registratie van hun gegevens kunnen dit kenbaar maken bij hun werkgever. In dat geval mogen de gegevens niet opgenomen worden in de registratie. Zowel Sociale Zaken als de initiatiefnemers voor de wet (w.o. Groen Links), en b.v. het Nederlands Centrum Buitenlanders zien geen enkel gevaar in dit soort registratie. Wij wel. Het nadeel van iedere etnische registratie (mogelijk selectief gebruik of misbruik van gegevens) weegt altijd zwaarder dan voordelen. Op zich is er niets tegen wat de wet beoogt, de vraag is alleen of dit niet op een andere manier mogelijk was geweest. In tegenstelling tot de WID is de werknemer die pertinent weigert gegevens te verstrekken niet strafbaar. De werkgever die weigert is wel strafbaar. Onderzoek naar de gevolgen van de legitimatieplicht In het kader van de campagne tegen de WID zijn we ook een onderzoek gestart naar paspoortcontrole zowel op straat als in administratieve zin. Ons kwamen nogal wat klachten ter ore van illegalen en uitgeprocedeerden die op straat werden aangehouden en gevraagd om hun paspoort te tonen, hetgeen zij niet konden. In deze gevallen werden zij enkel en alleen gecontroleerd omdat ze zwart waren. Sommigen zijn meegenomen naar het politieburo en na computeronderzoek waaruit bleek dat ze technisch onuitzetbaar waren, weer vrijgelaten. Verder plegen we onderzoek omdat de WID ten doel heeft het binnenlands vreemdelingentoezicht te intensiveren en illegalen af te schrikken en we verwachten dat dit racisme in de hand zal werken. We willen tot aan de volledige invoering van de WID per 1 juni a.s. onderzoek plegen. Hiertoe hebben we een oproep met bijbehorende vragenlijsten gestuurd aan (zelf)organisaties die werken met vluchtelingen, migranten, illegalen, vanuit anti-racisme en anti-discriminatie. |
|
|