|
Acties tegen de KLM
Eind 1998 werd door het AC besloten een campagne te beginnen
tegen deKLM. De KLM is de grootste luchtvaartmaatschappij in
Nederland en voert het grootste deel van de vluchten vanaf
Schiphol uit. Zodoende neemt zij ook het grootste deel van de
uitzettingen per vliegtuig vanuit Nederland voor haar rekening,
de laatste jaren zo'n 12.000 per jaar. In zo'n 2000 gevallen
komt hierbij dwang te pas (handboeien, injecties).
De keuze voor de KLM volgde op een succesvolle actie in 1998
tegen Martinair. Deze chartermaatschappij nam
groepsuitzettingen van voornamelijk Zairezen voor haar
rekening. Daarbij werden vaak groepen vluchtelingen uit
verschillende Europese landen in een vliegtuig van Martinair
naar kinshasa gevlogen. Een bezetting van het martinair-
hoofdkantoor leidde tot twee vervolggesprekken, waarna
Martinair toezegde geen groepsuitzettingen meer te doen en
voortaan bij individuele uitzettingen eerst contact op te nemen
met het AC (wat sindsdien twee keer is gebeurd).
Omdat KLM een veel groter bedrijf is dan Martinair was een
andere aanpak gewenst. Bovendien is het bedrijf meer dan een
luchtvaartonderneming: het is een merk, dat in Nederland in
hoog aanzien staat en wordt beschouwd als een soort nationale
trots. Het bedrijf beroept zich op een soort familiegevoel -
mensen zouden er trots op zijn te mogen werken voor de KLM. De
organisatiegraad van het personeel is mede daarom niet hoog.
Druk uitoefenen via vakbonden is dus moeilijk.
Vanaf het begin is er voor gekozen om de nadruk te leggen op
die uitzettingen waarbij enige vorm van dwang komt kijken.
Belangrijk onderdeel van de campagne is imagobeschadiging. WE
willen een situatie bereiken waarin KLM niet meer wordt gezien
als een beeldmerk met een zwaan en andere mooie dingen die aan
vliegen worden toegeschreven, maar als maatschappij die een
belangrijke rol speelt in het weigeren van vluchtelingen en in
het deporteren van vluchtelingen. Daartoe is een affiche
ontworpen dat de officiele KLMcampagne parodieert, en is in
alle volgende acties getracht bij het publiek verwarring te
zaaien over wie nu echt van de KLM is en wie niet (door het
gebruik van hun kleuren op een bus, door uniformen na te maken
etc.)
De KLM heeft tot nu toe naar buiten toe niet gereageerd. Een
twee uur durende actie op Schiphol bij de KLMbalies leidde
slechts tot de reactie van het bedrijf dat zij een
vervoersplicht heeft. Intern zijn de verschillende actie echter
wel aangekomen. Er is een zekere diskussie ontstaan binnen het
bedrijf. De laatste actie, het posten van een brief aan 5000
werknemers in hun postvakjes op Schiphol, leidde tot woedende
reacties van een deel van het personeel, maar ook tot een
aantal bemoedigende reacties van personeelsleden. Omdat dit
soort dingen veel onrust binnen het bedrijf veroorzaakt zullen
we met dit ssort activiteiten verder gaan.
De actiecampagne begon met een actie begin 1999 tijdens de
vakantiebeurs, waar reizigers werden opgeroepen niet met de KLM
te vliegen zonder een verklaring van de KLM te eisen dat op hun
vlucht geen uitzetting zou plaats vinden. Wat bij de actie erg
goed werkte, was de aanwezigheid van een zestal mensen in
piloten- en stewardessenpakken namens de Werkgroep Verontrust
KLM-personeel, die brieven aan de reizigers uitdeelden op KLM-
briefpapier om aandacht te vragen voor de positie van kritiese
personeelsleden. Dit onderdeel leidde tot veel irritatie bij de
KLM. Tijdens de actie werd ook het eerder genoemde affiche
gepresenteerd.
De campagne begon pas goed op 12 november. Op die dag werd bij
de officiele verkiezing van het merk van de 20e eeuw alvast het
merk van de 21e eeuw gepresenteerd: KLM Expell. De presentatie
bestond uit het onthullen van een bus die veel gelijkenis
vertoonde met de bestaande KLM-bussen die een pendeldienst
tussen Amsterdam en Schiphol Airport onderhoudt. De actie kreeg
geen enkele publiciteit in de reguliere media.
Op 14 november werd door 100 mensen geprotesteerd op Schiphol
tegen de betrokkenheid van de KLM bij uitzettingen. In de vorm
van theater werd reizegers duidelijk gemaakt wat er zoal
gebeurt bij uitzettingen. Ook hier verwarring onder
toeschouwers door het grote aantal nagemaakte uniformen van de
KLM en politie-uniformen. Schokkend was het te merken dat
reizigers vaak net deden of hun neus bloedde. De actie duurde
twee uur, en werd door de marechausssee tot onbegrip van de KLM
met rust gelaten. De actie leidde tot een groot stuk in een
landelijk ochtendblad en korte stukjes in andere kranten. In
regionale kranten echter verschenen bijna overal foto's van de
actie.
Op 16 november werd actie gevoerd met de bus. De bus reed net
voor de echte Klmbus een ronde langs hotels in Amsterdam, waar
'illegalen' werden opgepakt voor de verbouwereerde gezichten
van wachtende toeristen. Nauwelijks reacties van omstanders,
behalve van agenten die wilden assisteren bij het oppakken en
van een voorbijganger die een arrestatie wilde verhinderen.
Op 17 november werd een bezoek gebracht aan het zwaarbewaakte
hoofdkantoor van de KLM, waar de bus zonder enig probleem door
een zwaaiende portier werd binnengelaten. Een van de
actievoerders wist de directievertrekken te bereiken, enkel
omdat hij een net pak droeg. De anderen stonden bij de ingang
te folderen. De politie maakte na een uur een einde aan de
actie. Bij de uitgang ontstond nog een felle diskussie met
enkele leidinggevenden van de KLM. Zij stelden voor een gesprek
te hebben, wat tot op heden niet is gebeurd. Diezelfde dag
verscheen het bericht in een Amsterdamse krant dat de KLM in
een intern memo waarschuwde voor actievoerders die verkleed als
KLMpersoneel of marechaussee probeerde toegang te krijgen tot
KLM gebouwen.
Op 18 november hetzelfde scenario bij het kantoor van KLM-
Benelux. De bus kwam ook daar op het terrein, ondanks het feit
dat een foto van de bus in de portierslobby hing. Duidelijk
werd hier dat de irritatie bij het personeel behoorlijk begon
op te lopen, getuige de verwensingen die de actievoerders naar
het hoofd geslingerd kregen.
Op 20 november werd een ronde gedaan langs KLMagenten en
reisburos die reizen van de KLM verkopen. Veel racistische
reacties van voporbijgangers.
Op 29 november werd op de Amsterdamse beurs het KLM aandeel
in
uitzettingen op de vloer gebracht: door ze vanaf de balustrade
naar beneden te gooien. Groot enthousiasme onder de
beurshandelaars (gebeurde er tenminste eens iets anders), maar
de beveiliging was minder enthousiast en gooide binnen een paar
minuten iedereen de beurs uit.
Op 9 maart werd in een parkje middenin het centrum van
Amsterdam een monument geplaatst ter ere van de 10.000ste
uitzetting door KLM. Het monument werd 36 uur later verwijderd
door de gemeente, maar heeft zich in die uren mogen verheugen
op de belangstelling van veel voorbijgangers.
Op 13 maart werd onder 5000 KLMmedewerkers een brief verspreid
met de vraag hun ervaringen bij uitzettingen met ons te delen.
Veel negatieve reacties: de meeste reagerenden waren boos een
brief van ons in hun interne postvak te vinden. Anderen warten
minder boos en vertelden in algemene lijnen wat. Een aantal was
blij met de brief en zegde toe ons in de toekomst op de hoogte
te houden.
Alles overziend zijn we redelijk tevreden tot nu toe. De onrust
binnen het bedrijf is toegenomen en het is duidelijk dat de KLM
moeite heeft om haar beleid naar buiten toe geloofwaardig te
verkopen. De vorm van de acties heeft ook enthousiasme
losgemaakt bij andere activisten. Minder tevreden zijn we over
de aandacht in reguliere media voor de acties. De grotere
kranten hebben vrijwel niets geschreven, terwijl we in het
verleden altijd vrij makkelijk nieuws maakten met onze acties.
Wat ook tegenvalt is het aantal mensen dat daadwerkelijk
bereikt lijkt deel te nemen aan de acties, maar daar hebben
alle actiegroepen last van. De voortzetting van de acties is
derhalve geheel van onszelf afhankelijk, wat de campagne er
niet eenvoudiger op maakt. Toch staan voor de komende tijd weer
nieuwe initiatieven op stapel.
Ondertussen heeft het Autonoom Centrum verschillende acties tegen KLM ondernomen. Op donderdag 9 maart is er in het Leidsche Bosje (vlakbij het Leidse plein)
in Amsterdam een monument met bijbehorende tekst geplaatst. Het monument
bestond uit het staartstuk van een vliegtuig met daarop twee stoelen gemonteerd.
Na 36 uur is het monument verwijderd. Op het bijbehorende bordje stond:
" Monument ter ere van de 10.000ste vluchteling die door de Koninklijke
Luchtvaart Maatschappij N.V. KLM is uitgezet, als teken van vaderlandsliefde
in haar onbaatzuchtige optreden ten behoeve van de grensbewaking en effectuering
van het Nederlandse vluchtelingenprobleem. Een foto komt op de vernieuwde
KLM pagina.
Op 13 maart 2000 werd er een brief in de postvakken van ongeveer 5.000 KLM medewerkers
verspreid. De verspreiding vond plaats bij de postvakken van het KLM personeel
in een gebouw van de KLM op Schiphol. Ondertussen zijn er al meer dan tien
reacties gekomen op de brief. De meeste werknemers zijn boos in verband
met het feit dat zij geconfronteerd worden met een verhaal over uitzettingen.
Enkelen juichen de actie toe.
Op maandag 29 mei 2000 werd een bezoek gebracht aan de thuisadressen van zowel de leden van de directie als de leden van de raad van commissarissen van de KLM. Bij alle plaatsen werden foto's gemaakt en 'zwaanzinnige terugvlucht' folders in de bus gedaan.
|