AIR FRANCE

Air France is de nationale vliegmaatschappij in Frankrijk die aktief vluchtelingen en illegalen uitzet. ook in Europeesverband. Air France accepteert hiermee dus een instrument en verlengstuk van de overheid te zijn. Ook charters van Air Charter, een filiaal van Air France, worden ingezet voor deportatie. Luchtvaartpersoneel krijgt les in immigratie-controle bij het instappen in landen van herkomst; zij bepaalt mede weigering van visa-lozen.

Air France stond destijds in '96, de tijd van de brute ontruiming van de St. Bernardkerk in Parijs, klaar om sans-papiers, die met 300 anderen de kerk hadden bezet, het land uit te zetten. Dit ging gepaard met veel geweld en middelen: chloroform, voetboeien, vastgebonden polsen, tape, kalmerende injecties. Air France droeg ook toen haar steentje bij aan de overheid op het terrein van immigratie. Air France huurde charters naar Afrika, Azië of Oost-Europa, charters die op commando gevuld konden worden met verwijderbaren. Dat door uitzetting gezinsscheuring plaatsvond, terwijl de Franse regering meende dat voorkomen zou moeten worden, of dat zieke ex-hongerstakers naar herkomstlanden werden vervoerd die daar vervolgens niet konden worden verpleegd, scheen bij Air France geen gewetensvragen op te roepen.

Aan de andere kant groeide de principiële houding van grondpersoneel op luchthavens en bij Air France. Zij weigerden hun medewerking bij het opstijgen van chartervliegtuigen vol met sans-papiers. De staat reageerde toen met inzet van militaire vliegtuigen. Kantoren van Air France in Parijs, Lyon en Lille werden bezet. Een boycot van vluchten werd geëist; samenwerking tussen immigratiepolitie en luchtvaart moest niet mogen, vonden werknemers.
Personeelsvakbonden vinden dat de houding van Air France sindsdien niet echt gewijzigd is.

In '96 'vulde' de immigratiedienst twee vliegtuigen vol met verwijderbaren en tegelijkertijd demonstreerden enkele duizenden mensen in Parijs voor verblijfsrecht voor deze sans-papiers. Vooraanstaande mensenrechtenaktivisten, zoals bisschop Gaillot verzochten piloten dringend te weigeren de vluchtelingen uit te zetten. 'We vragen u plechtig de waardigheid van de Franse luchtvaart hoog te houden door te weigeren deel te zijn van deze schande'.

De vakbond van Air France zegde toe, te proberen te voorkomen dat de sans-papiers zouden worden uitgezet. De CFDT-vakbond zei 'geleerd' te hebben van overheidsverzoeken aan Air France om toestellen van die maatschappij, waarvan de staat eigenaar is, te charteren voor verwijdering van illegale immigranten naar toenmalig Zaïre, Gabon, Niger, Tunesië. Voor de dag daarop waren nog enkele charters gepland naar Mali en Senegal. De CFDT omschreef die plannen als een schending van de mensenrechten. De tak bij Air France van de CFDT-vakbond greep onmiddellijk in door op alle nivo's bij het management van Air France te eisen te voorkomen dat vliegtuigen zouden worden ingezet bij dergelijke politie-operaties. Als alternatief verwijderde de overheid toen vanaf de luchtmachtbasis ten noorden van Parijs immigranten naar Mali, Senegal, toenmalig Zaïre en Gabon met militaire vliegtuigen. Franse soldaten escorteerden de gedeporteerden.

Een Airbus A-310 van de luchtmacht vloog 35 Malinezen en 11 Senegalezen weg. Ook een Boeing 737 van Air Charter, een dochtermaatschappij van het staatsbedrijf Air France, deporteerde 12 Tunesiers en 30 Zaïrezen, waarvan er 10 uit Nederland waren aangeleverd.

De CGT en CFDT-vakbonden riepen personeel op hun vliegtuigen niet te verhuren aan de overheid en verzocht luchtvaart- en luchthavenpersoneel mee te demonstreren op luchthaven Charles de Gaulle bij Parijs tegen de 'vluchten van de schaamte'.
'Luchtvaartpersoneel mag niet worden omgeturned in politie-assistenten', zeiden ze. .
Ook werknemers op de luchthaven in Mali protesteerden over de 'schaamtevluchten'.

Franse troepen zouden zelfs vanuit Senegal naar Mali gevlogen worden voor assistentie toen grondpersoneel weigerde service te verlenen aan de Airbus A 310 van de Franse luchtmacht bij het landen in Dakar. Volgens autoriteiten zouden de Franse soldaten de service bij het landen en het bijtanken overnemen, alsmede checks in het vliegtuig uitvoeren. De Senegalese regering zei bij deze vluchten in nauw kontakt te staan met Frankrijk en te handelen overeenkomstig de conventies en internationale regelgeving. Senegals oppositie en media verweet de regering gebrek aan kritische houding tegenover de vroegere koloniale overheerser.

European Conuter Network c/o Reflex - 21 ter, rue Voltaire, 75011 Paris (France) eMail : counter@francenet.fr

terug